Utveckling förutsätter förändring
Nya krav från kunder och omvärld skapar behov av utveckling. I en organisation som vill utvecklas är förändring nödvändig och ofrånkomlig. Det kan vara att införa nya rutiner eller en ny process, att öka kundfokus i organisationen, etablera nya mål, införa nya värderingar, förändra attityder, odla en ny kultur, ändra produktmix eller distributionssätt, etcetera. När man vill att något ska bli annorlunda så behöver man göra annorlunda, helt enkelt – och ofta ganska svårt.
En organisation arbetar ständigt med förändringsprocesser. Dilemmat är ofta att ledningens vägval och beslut inte når hela vägen ut till individerna, med följden att resultatet uteblir. I all förändring finns psykologiska motstånd och försvar, som ett naturligt hinder. En mänsklig instinkt och överlevnadsstrategi är att vara skeptiskt inställd till förändring.
Förändringsledning är konsten att genomföra framgångsrika förändringsarbeten.
Förändring är att göra annorlunda. Hur man hanterar, utvecklar och förvaltar förändringsarbeten är vad förändringsledning handlar om. För att våga och vilja prova nya vägar, som känns obekväma i början, så behöver alla vara övertygade och ta ansvar för att bidra - från chef till medarbetare.
Vi tror inte på färdiga koncept, vi vet att utveckling sker i processer, över tid. Därför utvecklar vi uppdraget i nära dialog med kunden där vi utgår från den specifika situationen här och nu.